Pages

Isnin, 13 Julai 2015

Tips menjadi pelajar cemerlang


Assalamualaikum



Selamat datang ke blog saya,lamanyaaa sejak msuk tahun baru satu pun xupdate cerita terbaru..haa mesti u alls rndukan saya kannn..hehe

kenapa dah lama xupdate dan menghilangkan diri mcm tu jaa,sebab saya sibukk sgt dan banyak sgt benda yang belum settle dan perlukan untuk settle..so alhamdunillah,ary nie berkesemptan dan ada masa lapang nak kongsi kisah yang sgt2 brguna buat korang..


Ini dia tips yang nak dikongsikan buat adik-adik,abang-abang dan kakak-kakak diluar sana,xksahlah anda dari sekolah rendah ke menengah ke IPTA or IPTS,semuanyaa sama sahaja..


Mari-mari lihat dibawah:




(1) Mujadah Menghadapi Peperiksaan .


Amalan harian pelajar .
Seorang pelajar muslim itu hatinya hendaklah sentiasa bergantung kepada ALLAH S.W.T kerana sebagai insan yang lemah kita bergantung sepenuhnya kepada Qadha' dan qadar yang ALLAH S.W.T tentukan .

Memperbetulkan niat .
*Niat belajar kerana Allah S.W.T semata-mata dan bukan kerana lain .
*Menuntut ilmu sebagai pengabadian diri kepada ALLAH S.W.T dan mengeluarkan diri daripada belenggu kejahilan dan taqlid .
*Menuntut ilmu bagi mencari kebenaran hakiki .
*Menuntut ilmu dengan niat berbakti pada umat Islam dan tidak dipengaruhi oleh rasa perkaumam yang sempit.
*Menuntut ilmu bagi mengangkat martabat Islam . Umat Islam hendaklah kembali menjadi peneraju ilmu pengetahuan .
*Membahagiakan ibubapa yang banyak berkorban dan berjasa pada kita. Kejayaan seorang anak merupakan hadiah paling berharga pada mereka .

Tinggalkan maksiat.
Ilmu merupakan cahaya yang menjadi petunjuk serta membezakan antara hak dan batil.Maksiat pula adalah kekotoran . Oleh itu , ilmu tak boleh dicampur dengan maksiat .
Suatu ketika , Imam al-Syafie mengadu kepada gurunya Waqi' kerana beliau menhadapi masalah belajar dan menghafal . Maka gurunya berpesan ,

"Sesungguhnya ilmu itu adalah cahaya . Cahaya Allah tidak diberikan kepada orang yang melakukan maksiat"

Baca AL-QURAN .
Seorang penuntut ilmu perlu ada jiwa yang tenang bagi memudahkannya menuntut ilmu.

Memperbanyakkan selawat.
Seorang pelajar hendaklah menjadikan selawat itu sebagai amalan rutin hariannya. Sedangkan Allah SWT berselawat ke atas nabi-Nya apatah lagi kita umat Nabi SAW yang mengharapkan syafaat baginda.

Baca Doa sebelum dan selepas belajar.
Kelebihan pelajar Muslim berbanding pelajar bukan Muslim adalah doa .

#Belajar dengan teknik yang betul , jadual waktu ynag sistematik , formula yang sistematik , kalendar peperiksaan , menjaga pemakanan dan jaga pergaulan serta percakapan ..


(2) Amalan mingguan Pelajar .

Amalan membaca yassin.
Membaca yassin pada malam jumaat .

Mendirikan solat hajat.

Masa yang paling mudah dan selesa mendirikan solat hajat adalah selepas solat Maghrib . Namun waktu yang paling afdal adalah pada waktu tengah malam atau semasa bangun qiamulail .


(3) Ketika hampir peperiksaan .

Mohon ketenangan , memperbanyakkan selawat dan membaca yassin , lakukan solat taubat dan solat hajat , jaga kesihatan , Mohon doa ayah dan ibu serta restu guru .

(4) Ke Dewan Peperiksaan .

Bersiap lebih awal , mengambil sarapan secara sederhana , baca yassin sebelum ke dewan .( apabila sampai pada ayat "Mubin" berhenti sekejap dan berdoa pada Allah . Ayat 12,17,24,,47,60,69,77.)
Mohonlah hajat yang sesuai dengan peperiksaan sebentar lagi ,
*mohon pertolongan & bantuan Allah S.W,T dlm menjawab soalan .

(5) Semasa peperiksaan.

*Masuk awal ke dewan
*Baca doa sebelum menjawab
*Berikan tumpuan dan jangan lemah semangat
*Pasrah

(6) Selepas peperiksaan.

Terimalah apa saja ketentuan takdir daripada ALLAH SWT dan yakinlah semua takdir ALLAH SWT ada hikmah yang tersembunyi .

"........dan boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu , dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu ; dan ingatlah Allah mengetahui , sedang kamu tidak mengetahuinya .
                                                                                                            (Surah al-Baqarah ayat 216)


Semoga perkongsian ini sangat bermakna buat anda semuaa,saya gembira dapat kongsikan benda yang baik dan berfaedah buat anda semua..:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan